רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    טיולו של קומיקס: מהעיתון לספר – ולתערוכה

    כתבה אשר פורסמה במקור ב"גליליאו צעיר": סדרת הקומיקס "ארתור ובלו מאת דובי קייך" החלה את דרכה בעיתוני ילדים. לכבוד התערוכה המספרת את סיפורה, עורכת "גליליאו צעיר" רוני לנגרמן-זיו מסבירה על הקשר בין קומיקס לעיתוני ילדים.

    מה הקשר בין קומיקס לעתונות?

    ז'אנר הקומיקס החל את דרכו בעיתונים במאה ה-19, כסיפור קומי קצר בתמונות עם בועות טקסט. רק בהמשך יצא לאור כחוברות וכספרים, הכוללים את אסופת רצועות הקומיקס שהופיעו בעתונות.

    למה קומיקס לילדים?

    הקומיקסים הראשונים אמנם לא היו סיפורי ילדים, אלא דרך להעביר מסר הומיריסטי/ ציני. בהמשך התפתחו סדרות הקומיקס של גיבורי העל הידועים – סופרמן, באטמן, אקס-מן, הענק הירוק ועוד, שמשכו כמובן ילדים.

    מדוע חשוב לשלב קומיקס בחיי הילדים?

    ז'אנר הקומיקס מדבר מאוד לילדים משום שהוא קל ונוח לקריאה, ולכן הוא דרך מצוינת להעביר מסרים ומידע. בעולם המוצף באינפורמציה שאליו חשופים הילדים היום, זו דרך טובה לתפוס את עיניהם ולהעביר מסרים בזמן קצר. על מדף ספרי הילדים נמצאים ספרי קומיקס רבים יותר מדי שנה, וילדים שפחות אוהבים לקרוא יכולים להתחבר לספרים דרך הקומיקס. אפילו ספרי הלימוד בבתי הספר כוללים גם סיפורי קומיקס כדרך להעביר את חומר הלימוד. זוהי דרך זכירה וקליטה יותר מאשר טקסט רציף, כי המסר מסוכם ותמציתי, והזיכרון החזותי שלנו עובד גם כן.

    מה הקשר בין קומיקס לעתוני ילדים בכלל, ול"גליליאו צעיר" בפרט?

    רבים מעתוני הילדים כוללים סיפורי קומיקס, וכל מי שגדל כאן בשנות ה-80-90 זוכר את "זבנג" של אורי פינק ממעריב לנוער ואת "מיסטר טי" של מישל קישקה מ"משהו".

    גם סדרת "ארתור ובלו" של דובי קייך החלה בעיתוני הילדים "מסע אחר לילדים", "גליליאו צעיר" ו"מעריב לילדים". בקומיקס "ארתור ובלו" מגיעות הדמויות למקומות שונים ולתקופות שונות. הסיפור מעוגן בעובדות היסטוריות וגיאוגרפיות ובכך מעשיר את הידע של הילדים על העולם.

    "גליליאו צעיר" הוא ירחון שפונה לילדים סקרנים ומעביר תכנים של הרחבת הידע בתחומי דעת שונים, ולכן הוא במה מצוינת לסיפורי קומיקס כמו זה. בשנה האחרונה מתפרסם בירחון הקומיקס "חכמולוג" מאת תמר הלברג-רוג, שבו החמור חכמולוג פוגש בכל פעם דמות היסטורית אחרת ומלווה אותה בנקודות ציון חשובות, כמו: כריסטופר קולומבוס בגילוי אמריקה, ניל ארמסטרונג וצוותו בנחיתה על הירח, ד"ר חיים ויצמן הנשיא הראשון של מדינת ישראל, ד"ר פאטץ' אדאמס הליצן הרפואי הראשון ועוד. מי יודע, אולי בעוד כמה שנים תוכלו לקרוא את כל הרפתקאותיו בספר ולראותו במוזיאון לקריקטורה וקומיקס בחולון…

     

    לקריאה במגזין הדיגיטאלי של "גלילאו הצעיר"