רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    גי'רו/מוביוס/ג'יר – האומן בעל אלף הפרצופים

    ז'אן ג'ירו (Jean Giraud, 193-2012) נקרא כבר בשמות רבים – "נביא", "אפיפיור", "גאון", ועוד. הוא עצמו השתמש בשלושה שמות עט שונים, אשר כל אחד מהם סימל גם סגנון ציור ותחומי עניין שונים – ג'ירו הריאליסטי, האומן של 'בלוברי', 'מוביוס' אשר עוסק בפנטזיה ומדע בידיוני, ו'ג'יר', הפנטסטי והנוסטלגי של סוף חייו ויצירתו.

    ז'אן ג'ירו

    למרות כשרונו העצום, העובדה שהוביל כמה מהפכות בעולם הקומיקס (האירופי במיוחד) ושהשפעתו הרחיקה הרבה מעבר לצרפת מולדתו אל מחוזות ארה"ב ויפן, בארצנו הוא כמעט ואינו מוכר בכלל, לפחות לא באופן ישיר.

    ז'אן נולד בפרבר של פריז בשנות ה-50, להורים שהתגרשו כאשר היה ילד קטן. ז'אן הקטן גדל לבד עם אימו, והשבר של הגירושים יחד עם בדידותו הם על פי עדותו שהובילו אותו לצייר, ולצייר הרבה. הזמן הרב לבדו דחף אותו למעשה, ורגשי הבדידות גרמו לו לנסות ולדמיין עולמות אחרים, הבסיס ליצירתו הפנטסטית בשנים שלאחר מכן.

    בלוברי – ריאליזם וחספוס

    בגיל 15 החל ז'אן ג'ירו ללכת לבית ספר לאומנות, ובגיל 16 כבר החל לפרסם קומיקס באופן קבוע – קומיקס מערבון בהשפעתו של האמן הצרפתי ג'יג'ה. בהמשך התחתנה אימו בשנית ונסעה עם בעלה למקסיקו. בנה נסע לבקר אותה ונשאר שם במשך שמונה חודשים 'בהם לא עשיתי כלום – זה היה פנטסטי!'. ג'ירו חזר ממקסיקו אדם אחר – הוא מעולם לא סיים את חוק לימודיו באוניברסיטה, אך לעומת זאת, מעיין יצירתי החל נובע ממנו, מעיין שנראה תמיד מושפע מנופים מדבריות מקסיקו.

    בתחילה יצר את "בלוברי" – אנטי גיבור שמאז הפך לקלאסיקה בקומיקס הצרפתי, והמשיך להתפרסם תחת אומנים שונים גם לאחר שגירו עזב אותו. בלוברי היה יצור חדש בעולם הקומיקס הפרנקו-בלגי: גיבור לא מצוחצח, בעל תשוקות, רצונות ומאווים, חלקם טהורים יותר וחלקם טהורים פחות. כמו טינטין וגיבורים שבאו לפניו, גם לבלוברי היה מצפן מוסרי ברור. אבל שלא כמוהם, סגן בלוברי הוא אדם שלם ומלא, אנטי ממסדי, בעל סתירות וקצוות חדים.

    לאחר כמה שנים שבהם יצר את בלוברי תחת מגזין 'פילוט' (Pilote), עזב ג'ירו יחד עם כמה אומנים את מערכת העיתון ויחד הם יצרו אתMETAL HURLANT – 'מתכת צורחת'. זו הייתה המהפכה השנייה שהוביל ג'ירו בימי חייו. תחת שם העט 'מוביוס', ויחד עם אומנים אחרים, יצר ג'ירו מגזין המוקדש כולו לקומיקס פנטזיה ומדע בידיוני. המגזין הוגדר מלכתחילה כמיועד לקהל בוגר, וכלל גם אלימות ומין.

    שער הגיליון הראשון של METAL HURLANT

    שם העט 'מוביוס' סימל לא רק תחומי עניין אחרים – מדע בידיוני לעומת מערבונים, פנטזיה לעומת היסטוריה. מוביוס היה גם סיגנון ציורי אחר – ריאליסטי פחות אך גם לא ילדותי, אלא פנטסטי. תחת שם העט יצר קלאסיקות נוספות – "ארזך", קומיקס מדע בידיוני ללא מילים, ,"THE LONG TOMORROW", קומיקס שהשפיע על בלייד ראנר ועוד.

    דף מתוך "ארזך" של מוביוס

    המגזין נקנה והופץ גם בארה"ב תחת השם HEAVY METAL. מעבר זה מעבר לים סימן את השלב הבא בקריירה של גי'רו/מוביוס – המעבר לארה"ב והעבודה עם הוליווד. מוביוס לקח חלק בצורה זו אחרת בסרטים הבאים: טרון (עיצוב), הנוסע השמיני (קונספט וסט), האלמנט החמישי (עיצוב ועיצוב תלבושות).

    טרון – מוביוס עיצב את הסט והתלבושות

    לאחר כמה שנים חזר ג'ירו לצרפת, ויצר אפוס חלל החוקר את מושגי גן העדן והיצירה האנושית. את ספרים אלו יצר שוב בסגנון שונה לגמרי – CLEAR LIGNE, קו נקי, סגנון שונה לחלוטין מכל צורה בה צייר לפני כן.

    ב-2012, בגיל 73 נפטר ז'אן ג'ירו לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן. השפעתו ניכרת עד היום, בייחוד בתחומי המדע הבידיוני והפנטזיה. חובבי קומיקס נחשפים להשפעותיו בעקיפין, דרך עבודותיהם של אמנים כפרנק קוויטלי, אשר שאל ממנו את תשומת הלב לגוף האדם ולמחוות קטנות אך משמעותיו, כמו גם השימוש הנרחב ב'צילום הרחב' בפאנלים. ניק פיטארה, אומן ה'מנהטן פרוג'קטס' מושפע בנופים הפנטסטיים המתוארים בקומיקס, נופים שבדיוק כמו אצל מוביוס, נמצאים לעיתים בעולמות אחרים, אך לעיתים גם בנפש פנימה.

    פרנק קוויטלי, כמו מוביוס, מעדיף פעמים רבות לוותר על מחוות גופניות דרמטיות לטובת תיאור של מחוות אנושיות קטנותת, הנבלעות בנוף גדול הרבה יותר. מתוך JUPITER'S LEGACY