רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    ביקורת ספר – "אח מפח", כתב ואייר: יניב שמעוני

    מי מאיתנו לא רצה, מאז ומתמיד, אח גדול? מישהו גבוה וחזק, שיגן עלינו מכל צרה ויבוא לעזרתנו בכל מצוקה. אח גדול שיכול לעזור לנו להתמודד עם כל קושי, ישים לב לכל דבר שמטריד אותנו וישמור עלינו מכל רע. גם גידי, גיבור הספר החדש של יניב שמעוני "אח מפח", זקוק לאח גדול: הבריונים בשכונה מציקים לו באופן קבוע בדרך חזרה מבית הספר, וגם התלמידים האחרים בכיתה ה' בבית הספר אילנות בתל אביב צוחקים עליו. אך במקום לקבל אח גדול משלו, הוא בדרך להפוך לאח גדול בעצמו – כשהוריו מבשרים לו שבקרוב תצטרף למשפחה אחות קטנה.

     

    חייו של גידי משתנים בעקבות מפגש עם אדלר, ניצול שואה מבוגר שחי ליד מגרש גרוטאות בשכונה. במשך ימים ארוכים הם מפרקים ומרכיבים יחד גרוטאות מתכת, מהן נולד לבסוף הדבר אליו ייחל גידי: רובוט אדום ענק, שיכול לשמש לו כאח גדול – "אח מפח".

    "הכי חשוב שהאח הגדול שומר על האח הקטן שלו, שזה אני. שומר שלא יצחקו עלי, שלא יאיימו עלי. שלא ירביצו לי! אם מישהו מנסה לעשות לי משהו, אתה שואג עליו. אתה מנופף בידים. מעיף אגרופים ודואג שאף אחד לא ירביץ לי! אתה תראה להם מה זה! כי אתה האח הגדול והמפחיד שלי!" (עמודים 54-55)

    אבל מתברר שכדי להיות אח גדול נדרשות לא מעט תכונות, ושגם רובוט ענק זקוק להדרכה כדי למלא את התפקיד. גידי מנסה ללמד את הרובוט את כל השיעורים הנדרשים כדי להיות אח גדול, ובדרך מבין איזה אח גדול הוא היה רוצה להיות בעצמו.

     

    בשמונים ושבעה עמודים מאויירים מתאר המאייר והמחבר יניב שמעוני את סיפור ההתבגרות הקצר של הילד גידי, ואת הפיכתו לאח גדול בעצמו. בצבעים עזים וברורים הוא מצליח להעביר את הרגשות של גיבורי הספר ולתאר את התחושות שלהם לאורך העלילה. איורי הקומיקס המפורטים מזכירים בסגנון שלהם סרטים מצויירים מארצות הברית, אך מתארים סיפור תוצרת כחול לבן שמתרחש בתל אביב של סוף שנות השמונים.

    הקסם של הספר הוא יותר מכל היכולת להעביר את נקודת המבט של הילד גידי: את תחושת האימה בהיתקלות עם בריונים, את השעמום האפור בבית ואת הקסם במפגש עם הרובוט. הצבעים, הקולות שעוברים דרך הנייר והציורים הגדולים יוצרים את התחושה שמדובר במין סיפור אגדה מקומי, כזה שיכול להתרחש גם בשכונה שלנו. ובמקום קומיקס שעוסק בגיבורים על או נבלים מיתולוגיים, קיבלנו סיפור על משאלת לב של ילד בכיתה ה' שמתמודד עם צרות יום יומיות.

     

    היוצר יניב שמעוני הוא מאייר, אנימטור וקומיקסאי. בשנת 2010 זכה בפרס מוזיאון ישראל לאיור ספרי ילדים על איור הספר "הרפתקאות דוד אריה בערבות רומניה". הוא אייר ספרי ילדים רבים כמו "ילדי בית העץ" או "הקוסם מארץ עוץ", וגם עבור סדרות טלוויזיה וסרטים מצליחים. הוא הציג גם בתערוכות, בין השאר בתערוכה משנת 2015 במוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון "יניב שמעוני – קווים לדמותו". "אח מפח", שיצא במרץ 2021, הוא ספר הקומיקס הראשון שלו, מתוך סדרת ספרי המשך שהוא מתכנן להוציא. בימים אלה הוא עובד על סרט אנימציה באורך מלא המתרחש בתקופת הקמת המדינה.

     

    אח מפח מאת יניב שמעוני

    בהוצאת "כנרת, זמורה, דביר"