רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    למביאק, חנות הקומיקס הותיקה בעולם

    אם יזדמן לכם לבקר באמסטרדם, "למביאק" (Lambiek) היא אחד מאתרי התיירות המומלצים בעבור כל חובב קומיקס. ברחוב צדדי, מרחק הליכה מכיכר ליידספליין המרכזית, שוכנת מאז יוני 1968 חנות הקומיקס הותיקה בעולם.

    כבר בכניסה ניתן להבחין בגילה המתקדם של החנות. בוריס קאוסמיקר, מוסיקאי והבעלים הנוכחי של "למביאק" ירש את החנות מאביו קיס לפני כשנתיים, ולעומת חנויות בוטיק קטנות ומעוצבות למביאק דומה למחסן ספרים גדול הטומן בתוכו אוצרות לנובר הנחוש.

    באגף הספרים ניתן למצוא קומיקס בלמעלה מעשרים שפות, מדפים מתפקעים וערימות אלבומים לצידם. אגף נוסף משמש כגלריה לתערוכות מתחלפות, חלל הרצאות ומפגשי קוקטייל לסצנה המקומית. בשנותיה היפות הציגו בגלריה זו תערוכות של מגזין Raw, מוביוס, רוברט קראמב ואחרים.

    מימין: "מדפים מתפקעים וערימות אלבומים לצידם".        משמאל: כרזה לרגל 25 שנים לחנות בפסטיבל אנגולם.

    קלאס, אחד משלושת המוכרים בחנות מחזיק בתחושת החמצה בת ארבעים וארבע שנים. גארי ארלינגטון שנחשב לסנדק הקומיקס המחתרתי בארה"ב פתח את חנות הקומיקס שלו בסאן פרנסיסקו באפריל 68 ו"גנב" ללמביאק את הבכורה בחודשיים. השנים עברו, החנות של ארלינגטון נסגרה ולמביאק נותרה עם תואר החנות הותיקה בעולם / הראשונה באירופה.

    למרות שהקומיקס ההולנדי ידע שנות זוהר, בקנה מידה אירופאי וביחס למעצמת הקומיקס הבלגית השכנה, נחשבת הולנד ספקית קומיקס ממוצעת. בזכות העובדה שאחת משלוש השפות הרשמיות בבלגיה היא הולנדית לא היה צורך בתרגומים והולנד נהנתה משפע של קומיקס מיובא.

    קומיקס החל להופיע במדורי הקריקטורות לילדים בסוף המאה ה-19. כמו בעולם, גם בהולנד גילו העיתונים את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בקומיקס והזמינו את האמנים ליצור סדרות מצחיקות לילדים.

    תקופת מלחמת העולם השניה גבתה מחיר גם מאמנות הקומיקס. גרמניה שכבשה את הולנד אסרה פרסומים שהיתה בהם ביקורת כלפי המשטר הנאצי או תמיכה בבעלות הברית. עיתונים נסגרו ויוצרים רבים מצאו את עצמם מחוסרי עבודה. זכורה לרעה הביקורת שהושמעה כלפי הרז'ה הבלגי שהמשיך לאייר את טינטין בימי המלחמה, הוא הואשם בשיתוף פעולה עם הנאצים וניסה להתנער מכך שנים אחר כך.?

    דוווקא העת ההיא זכורה בארה"ב כתור הזהב של האמנות התשיעית. סופרמן שבין מטלותיו התפנה לסייע גם במלחמה באירופה. זכה לאינספור חיקויים וגיבור העל הפך לז'אנר שנתפס כשם נרדף לקומיקס באשר הוא.

    בתום המלחמה בעוד הולנד מלקקת את פצעיה, התבגרות קהל הקוראים אתגרה את היוצרים להתחיל לפנות לנושאים נאיביים פחות ואלימים יותר. הדבר הוביל במהרה לדאגה שמא הקומיקס משחית את הנוער. מספרים שהאומנת של הנסיכה הצעירה מצאה אצל תלמידתה חוברת קומיקס ודרשה משר החינוך ההולנדי לאסור על הפצת חומר שכזה. פחות מעשר שנים אחר כך, בארצות הברית, קומיקס אלים או בעל רמיזות מיניות הוצא אל מחוץ לחוק על פי קוד קומיקס מחמיר.

    האיסור על קומיקס "משחית" הביא לתגובת נגד שגם אם אחרה מעט לבוא היתה חזקה מאין כמוה. בסוף שנות השישים, בחסותו של ארלינגטון ובהשראתו של רוברט קראמב, התעוררה בארה"ב תנועת קומיקס מחתרתי שעסקה במובהק בסקס, סמים, אלימות וניפוץ ערכי המשפחה. הולנד כמו רבות אחרות סונוורה מהאפקט שזרח מעבר לים ומהתכנים המיניים שהגיעו מצרפת במטאל הארלן (הגרסה המקורית למגזין האווי מטאל). היא מצאה את עצמה נסחפת לשגעון הקומיקס המחתרתי על אף שבה עצמה קומיקס מסוג זה לא יצא מעולם אל מחוץ לחוק. ואם כל זה לא מספיק שתי חנויות ראשונות בעולם שהוקדשו לקומיקס נפתחו, אחת מתוכן באמסטרדם.

    מימין: עטיפת החוברת מיניאטורית עבור החנות.                  משמאל: Bastien Vives / DANS MES YEUX

    שנות השבעים והשמונים היו שנים של שגשוג בתחום הקומיקס בהולנד, עם קהילת יוצרים תוססת ומגזינים מקומיים בעלי תפוצה רחבה, אך בשנות התשעים המגמה השתנתה. הטלוויזיה ומשחקי המחשב היוו גורם משמעותי בתפיסתן של תמונות קפואות כמיושנות. מגזיני הקומיקס נסגרו בזה אחר זה ולאלו שהחזיקו מעמד מיוחס כוח ניסי.

    אז מה בכל זאת עדיין מושך את הקהל ההולנדי? אולי שלל הסגנונות וטכניקות האיור. קאוסמיקר מתאר את טווח הגילאים של הקהל בחנות בין גילאי 25-60, שמעדיף במובהק קומיקס צרפתי ובלגי. המבחר בחנות אדיר ולמי שאינו בקיא קל יהיה ללכת לאיבוד בין שפע החוברות.?

    הוא מציג לפני את אחד היוצרים הצעירים והפוריים ביותר כיום, בסטיאן ויוה (Bastien Vives). בן 28 בלבד שהספיק להוציא מאז 2006 אחד עשר רומנים גראפיים. בין ספר לספר הוא מקפיד להחליף טכניקה וסגנון. לכד את עיני Dans mes yeux (בתרגום לעברית "בעיני") שמסופר מנקודת מבטו של הגיבור ועשוי כולו צבעי עיפרון. קאוסמיקר ממליץ בחום ומודה שהתאהב בעצמו בנערה, גיבורת הסיפור (דוגמא למטה).

    יוצר אחר הוא פיטר גיינן (Pieter Geenen) מאייר הולנדי שבמשך שנים עבד כפרילאנס והחל ליצור קומיקס רק בשנות הארבעים לחייו. בספרו Zelf Problemen Maken (בתרגום חופשי "לעשות לעצמי בעיות") הוא מציע לקורא הממוצע דרכים להתמודד עם החיים המודרנים בשלל טיפים וטריקים בקו גס ופרוע.

    גזרת הקומיקס האמריקאי בחנות כוללת מהדורות אספנים של סדרות מופת: פופאי, פלאש גורדון, פינאטס, קלווין והובס. ואת האמנים האלטרנטיביים: דניאל קלאוס, צ'ארלס ברנז, כריס וור ואחרים. וור אגב, יצר עבור החנות חוברת קידום עצמי מזערית שמחולקת חינם בחנות כמזכרת חביבה.

    החנות הקימה גם מפעל תיעוד עצום לקומיקס. באתר האינטרנט שלה תוכלו לבקר בקומיקלופדיה, עם למלעלה מ-11,000 ערכים על יוצרי קומיקס מהעולם ותיאור כרונולוגי מפורט של היסטוריית הקומיקס בהולנד.

    ליאב צברי הוא מאייר וראש המחלקה לאנימציה במוסררה.

    קישורים

    אתר החנות Lambiek