רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    המוזיאון נפרד מיעקב הורביץ

    יעקב הורביץ הלך לעולמו בגיל 87, הורביץ נפטר ביום שישי ה- 10 בינואר 2014 בקיבוץ בית השיטה.

    'יענקל' הוא נקרא בקיבוץ. 'אוסף הורביץ' הוא נקרא במוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס.

    במשך 37 שנה (1958-1995) אסף הורביץ קריקטורות שהופיעו בעיתונים היומיים בישראל. הוא חזה מראש את הקשיים של חוקרי אמנות, היסטוריה ופוליטיקה בפענוח המשמעות של הקריקטורה והקפיד לרשום את ההקשר המיידי – את המאורעות שהתרחשו 24-48 שעות לפני ציור הקריקטורה.

    "כבר בשלב מוקדם החלטתי שאין זה מספיק לגזור את הקריקטורות – אמר הורביץ בראיון עם אלי אשד, שהופיע באתר המוזיאון – יבוא יום שאנשים לא יבינו את המדובר בהן". יתר על כן, הורביץ הבין שחלק מהדמויות המופיעות בקריקטורה לא יהיו מוכרות לדורות הבאים, ולכן ציין את שמן בכתב ידו.

    למה בעצם אספת קריקטורות? – שאל המראיין. "הקריקטורות הן המתעדות הטובות ביותר של תקופה – ענה הורביץ – כשאתה עובר עליהן אתה מבין את האירועים טוב יותר מאשר דרך פובליציסטיקה".

    כיצד הגיע האוסף למוזיאון? דן פתיר, אבי המחקר של הקריקטורה בישראל, מספר על התרומה במאמר בקטלוג "לא רק סמל", התערוכה המקיפה הראשונה שהתבססה ברובה על אוסף הורביץ: "לשבחו ייאמר, יעקב הורביץ לא נזקק למאמצי שכנוע. ברוחב לב ובנכונות מלאה ניאות להפקיד את מפעל חייו במשכנו הראוי – במוזיאון בחולון".

    אוסף הורביץ מכיל 153 מיכלי קרטון, שמסודרים על 56 מטר רץ. כל מיכל מוקדש למספר חודשים ובו שלושה סוגי חומרים: קריקטורות מודבקות על כרטיסים יחד עם דברי הסבר, עיתונים יומיים ודיוקנאות מאוירים של אישים שכיכבו בחדשות באותה תקופה.

    אוסף הורביץ הוא אוסף מכונן – עדות לאירועים היסטוריים וחברתיים של מחצית חייה של מדינת ישראל – במבט סאטירי / אנליטי.

    למוזיאון אבד ידיד יקר. תרומתו לא תשכח.

     

    יעקב הורביץ- החשמלאי מקיבוץ בית השיטה

    הורביץ האספן בריאיון במוזיאון

    יעקב הורביץ – בשיח גלריה במוזיאון

    אוסף הורביץ – מיכלי קרטון לאורך 56 מטר רץ

    קריקטורה של ז'ק מודבקת על כרטסת עם דברי הסבר של יעקב הורביץ