רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    2009 השנה שהייתה !

    היבול העשיר והמגוון של שנה זו, 2009, שנאסף והוצב על כותלי תערוכת השנה שלפנינו מעיד טוב יותר משפע מלים בכתב ובעל פה על עומק ורוחב יצירת הקריקטורה האקטואלית בישראל. כל מה שנבחר כאן הוא רק חלק, חלק קטן, משפע ההיצע שהעבירו אלינו היוצרים. הכמות העצימה את האיכות, מה גם שהאיכות מצויה כאן למכביר.
    בעין בוחנת וחדה, וביד מושחזת, מתבדחת, מצחקקת, מבקרת ומצליפה, בלי הנחות וללא משוא-פנים, טיפלו אמני הקריקטורה הישראלית, ותיקים וצעירים, באירועי השנה, ביוצריהם ובמעורבים בהם. בבואנו לעצב את תערוכת השנה התמקדנו, תוך כדי העיסוק במלאכת המיון והבחירה, בבולטים שבהם.

    את "2009 – השנה שהייתה" ראוי לאפיין ולהכתיר כשנת הקריקטורה. לא רק אצלנו אלא בעולם כולו. שנה שבה המימד הזה, המשלב צורה ותוכן, התבלט יותר מבעבר בזירה העולמית כפלטפורמה לדיון, לביקורת, להתמודדות ציבורית ומדינית ולמאבקים לוהטים, ומלבי-מחלוקת ביחסים בין-לאומיים, בין-דתיים, ובין-תרבותיים.

    סדרת הקריקטורות כנגד האסלאם הקיצוני שהופיעה בדנמרק לפני למעלה משנתיים, והציתה אש-מריבה שליחכה את יחסי דנמרק ומספר רב של מדינות ערביות ומוסלמיות נטולות-סובלנות, לא הייתה בבחינת תופעה חולפת. חדשות ונוספות צצו ועלו בעקבותיה. השנה נרשמו שיאים חדשים. לעומת גלים גואים של קריקטורות בוטות, משולחות-רסן בעיתונות הערבית (שרובה ככולה בשליטה והכוונה ממשלתית) שהופיעו שם דרך-קבע כנגד ממשלות ואישים במערב, התרבה מספר הנועזים מבין אמני הקריקטורה בעיתונות החופשית במערב עם קריקטורות ביקורתיות בעצימות שונה כלפי האסלאם הקיצוני והטרוריסטי, וכלפי המסייעים לו.

    הקריקטורה שימשה השנה, במנות גדושות יותר מבעבר, גם כאמצעי לחימה בין-ערבית, בין איראן למבקריה בעולם הערבי, ובין משטרים ותיקים במצרים, בירדן, ובנסיכויות המפרץ, מול המאיימים עליהם ממעגלי הקיצוניות והאלימות בקרב האסלאם.

    השנה, הרבה יותר מבעבר, גם הוגדשה סאת האנטישמיות והאנטי-ישראליות בקריקטורות בעיתונות המערב, ועוד כמה מונים בעיתונות הערבית. לרוב בבוטות, בגסות, בסיאוב, עם כל המאפיינים של הקריקטורות האנטישמיות מעידני המאות הקודמות, מעידן הנאציזם הגרמני, ושל גלים מתעוררים של אנטישמיות בעידן שאחרי מלחמת העולם השנייה.

    בשנה זו עלתה באופן ניכר חשיבותה והשפעתה, לטוב ולרע, של הקריקטורה. זו הייתה השנה שלה.

     

    התערוכה הוצגה במהלך שנת 2009