רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    קריקטורה במדים – התחרות הדו שנתית לקריקטורה הומירסטית ע"ש פרידל שטרן

    "איני מחפשת משהו מסוים. אני פשוט סקרנית ועיני תמיד פקוחות לסביבה. לכן ההסתכלות מפתיעה אותי כל פעם מחדש ואני רואה הרבה דברים שאחרים לא רואים" (פרידל שטרן).

    ואכן פרידל ראתה את החיים באופן אחר. היא ראתה את הטוב שבהם וצחקה מכל הלב. היא ידעה לפרק מציאות מסובכת ומורכבת ולהפוך אותה למשעשעת אך בה בעת ביקורתית.

    מחלוצות הקריקטורה בארץ, פרידל שטרן נולדה בלייפציג, גרמניה בשנת 1917 ועלתה ארצה בשנת 1936. שמה יצא לפניה כאישה פורצת דרך ושוברת מוסכמות, קריקטוריסטית, אישה יחידה בין קריקטוריסטים גברים.

    בצעירותה שרתה בצבא הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה, ואף קיבלה צל"ש על פועלה מהמלך ג'ורג' החמישי. במהלך השירות נהגה לצייר את ההווי הצבאי מנקודת מבטה הייחודית. יצירותיה הוצגו בתערוכה "אמני כוחות הברית" בקהיר בשנת 1944.

    עם תום שירותה הצבאי הצטרפה לעיתון "במחנה", שם פורסמה הקריקטורה הראשונה שלה בחתימתה הנושאת כוכב (על מנת לבדל עצמה מעורך העיתון יוסי שטרן). פרידל נהגה לפרסם קריקטורות שמשמשות עד היום עדות על החברה הישראלית. דמות החייל הישראלי המשתקפת דרך עיניה של פרידל, משעשעת. כאישה המתבוננת על הצבא, היא ידעה לאתר את נקודות התורפה בעולם הגברי ההגמוני של צבא ההגנה לישראל ולהצביע עליהן. מבחינות רבות צה"ל הנו צבא ככל צבאות העולם אך כיאה לצבא ישראלי הוא ניחן באופי הייחודי לו. קריקטורות כדוגמת איש הפריסקופ: "ישנם סוגים שונים של מקצועות על הצוללת. כאן ציירתי את איש הפריסקופ מנסה את מומחיותו בנושא לאו דווקא צבאי" (פרידל שטרן) , או נשות החיילים שחוות את חווית השירות של בני זוגן בצורה שונה. גם כיום, קריקטורות אלו יכלו להתפרסם כקריקטורות עדכניות, משעשעות ונושכות.

    בתערוכה הוצגו קריקטוריסטים מקצוענים וחובבים קריקטורות בנושא "קריקטורה במדים", לצד עבודותיה של שטרן.

    "החיים עצמם" שונים מפנטזיית המלחמה המלוטשת. דמות החייל של שנות החמישים, הסמל הקנוני לישראליות ואחווה של אז, שונה לחלוטין מדמות החייל של המאה הנוכחית.

    אך למרות השינויים שהתרחשו בחלוף הזמן, צה"ל נשאר צה"ל.

    התערוכה הוצגה במהלך שנת 2018