רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    הפילהרמונית בקו ובצליל-יוסף רוס מצייר את התזמורת

    בעוד התזמורת הפילהרמונית מתכוננת לסיור הקיץ שלה באירופה, פותח המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון בסיור מוסיקלי בזמן: תערוכת דיוקנאות שצייר יוסף רוס, שצייר את גדולי המוסיקאים שהתארחו על במת התזמורת מאז הקמתה.
    יוסף רוס (1911-1991), קריקטוריסט ומאייר, יליד בלגיה, נזרק מבית הספר לרפואה בברלין ב-1933. כעבור שנתיים הגיע לארץ ישראל, פתח משרד פרסום וצייר קריקטורות פוליטיות. הקשר שלו עם הפילהרמונית נוצר כבר על האוניה בדרכו ארצה, כאשר נפגש עם המזכיר לעתיד של התזמורת הפילהרמונית שהקים ברוניסלב הוברמן. רוס הוזמן לקונצרט ביריד המזרח 1936 בניצוחו של ארתורו טוסקניני שהפך לציון דרך, ומאז, במשך 55 שנים, נכח כמעט בכל קונצרט, חמוש במשקפת, רושם מאות דיוקנאות של מנצחים, סוליסטים, חברי תזמורת ואנשים בקהל.

    בדיוקנאות של מוסיקאי הפילהרמונית, שנעשו כצילומי בזק, מתגלים שני מוקדי ההתעניינות של רוס כאמן: הבעות הפנים ותנועות הגוף. מעבר לצורך להעביר לבלוק הציור דמות הנאמנה לאדם המצויר, ניסה רוס להבין את המתרחש במוסיקאי בזמן אמת – במהלך ביצוע יצירה. הוא צייר מתוך אמפטיה עמוקה, בחיוך ובקריצה.

    התערוכה, המשלבת ציור עם מוסיקה, מאורגנת על פי שישה אירועים היסטוריים בלתי נשכחים: הקונצרט הראשון של התזמורת, פתיחת היכל התרבות, קונצרט על הר הצופים לאחר מלחמת ששת הימים, שבוע הוברמן ושבוע רובינשטיין. המבקר יכול להאזין ליד תצוגה של כל אירוע לקטע מתוך יצירה שבוצעה במהלכו.
    יוסף רוס הוא אחד הקריקטוריסטים החשובים בהיסטוריה הישראלית. במהלך שנות עבודתו צייר קריקטורות פוליטיות שהתפרסמו בעיתוני הארץ ובעיתונים בחו"ל. בתקופת המנדט התמקד במאבק בשלטון הבריטי וקריקטורות אחדות שלו נפסלו על ידי הצנזורה. עם קום המדינה הקדיש את מרבית הניתוח הסטירי שלו למאבקים בין מפלגתיים ולקונפליקט הישראלי- ערבי. במשך כל אותה תקופה, צייר אלפי דיוקנאות של מנהיגים פוליטיים, דיפלומטים, סופרים, עיתונאים, רבנים וראשי המשק. בשעות הפנאי צייר אנשים בכל מקום, בכל פעילות. בני אדם ריתקו אותו.

     

    התערוכה הוצגה במהלך שנת 2012