רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    מן הארכיון – 19 בדצמבר, 2009. שנתיים לפתיחת המוזיאון

    במהלך שתי שנותיו הראשונות של המוזיאון, הפך חלל הארכיון מחדר לבן וריק לארכיון אשר בו נשמרים ומאוכסנים (בתנאים מיוחדים) אוספי הקריקטורות והקומיקס של המוזיאון. עבודת הארכיון הכוללת בין השאר איסוף, שימור וקטלוג האוספים נעשית ע"י הילה זהבי מנהלת הארכיון ושלושת המתנדבים: נפתלי גרטנר, אריה בן בסט ואביהו אגוזי.

    צוות הארכיון פועל על מנת לגלות ולחשוף חומרים חדשים ויוצרים לא ידועים ומבקר אצל אמנים ובני משפחותיהם על מנת ללמוד על העבודות שברשותם.

    מטרות הארכיון לשמש כמוסד הגדול והעיקרי בישראל האחראי על איסופם ושימורם של אוצרות הקריקטורות והקומיקס מישראל ומחו"ל. לשמר את העבודות למען הדורות הבאים ולבנות מאגר מידע גדול שיהיה פתוח בעתיד לקהל הרחב של אוהבי וחוקרי הקריקטורה והקומיקס.

    אריה נבון

    אוסף נבון נתרם ע"י משפחת נבון, האוסף כולל מספר קריקטורות מקוריות וגזרי קריקטורות מהעיתון 'דבר' משנות השלושים עד שנות השישים, כפי שנגזרו ונשמרו ע"י האמן.

    יעקב פרקש – זאב

    אוסף זאב תרומת בנותיו נעמי פרקש-פינק ודורית שוקי (פרקש). האוסף כולל קריקטורות מקור, העתקים, גזרי עיתונות ומסמכים רבים. באוסף ניתן למצוא בין השאר את אלפי הקריקטורות והאיורים אשר התפרסמו בעיתונים 'הארץ' ו'מעריב' וכוללים: קריקטורות יומיות, קריקטורות שבועיות שפורסמו במדור 'על כל פנים' וקריקטורות ממדור הספורט. בנוסף לעבודות, הועברה לארכיון ספרייתו הפרטית של זאב הכוללת ספרי קריקטורה מהארץ והעולם.

    קריאל גרדוש – דוש

    תרומת בתו הגב' דניאלה סנטו גרדוש. האוסף כולל קריקטורות מקוריות וספרים רבים של דוש אשר ביניהם: הגדת סיני, דודה זלדה וכובשים אחרים, אוי למנצחים, סליחה שניצחנו, ודוש קריקטוריסט 1921-2000 ועוד…

    פרידל שטרן

    האוסף כולל קריקטורות מקוריות של פרידל שטרן. הקריקטורות של פרידל הופיעו בעיתון 'דבר' ובשבועונים 'לאישה', 'במחנה' ובמוסף 'דבר השבוע'.

    שמואל כץ

    האוסף כולל קריקטורות מקוריות, סקיצות והדפסים שניתנו ע"י האומן. ביניהם חוויות מחיי הקיבוץ, דעתו בנוגע לענייני היום, רשמיו מיחידות שונות ובאזורי הלחימה של צה"ל וכמו כן ציורים מביקוריו בחו"ל.

    פֶּרי רוזנפלד

    באדיבות בתו גב' מיה פרי רוזנפלד. האוסף מכיל סריקות דיגיטליות של עבודותיו אשר התפרסמו בשבועון 'במחנה' שעסק בהווי צה"ל. פרי פרסם את עבודותיו במדור 'משחק השבוע' בעיתון 'ידיעות אחרונות' וקריקטורות פוליטיות בשבועון 'העולם הזה'.

    פרץ ויינרייך

    האוסף כולל קריקטורות במדיה דיגיטלית מתוך תערוכה רטרוספקטיבית שנערכה במוזיאון לרגל זכייתו של ויינרייך בפרס 'עיפרון הזהב' לשנת 2008. בשנת 1947 עלה לארץ בספינת מעפילים אך נתפס והוגלה לקפריסין. פרץ ויינרייך החל את קריירת הקריקטוריסט שלו במחנות המעפילים הכלואים בקפריסין

    יהושע אדרי

    האוסף כולל אלבום גזרי קריקטורות שפורסמו בעיתון 'חרות' ו ספרו 'קו-לקו'.
    בהקדמה לספר 'קו-לקו' כתב העורך יוסף ויניצקי: "… לכן מיותר להרבות בדברים על ערכו ומקומו של ספר זה במערכת הכוחות הלוחמים לטהור האווירה במחננו ולבעור השחיתות והקורפציה. ואם יעורר הספר אי אלו מחשבות והרהורים בלב אחד ה'רובוטים' מאנשי התנועה המתנוונת – והיה זה שכרו".

    יוסף רוס

    באדיבות בנו מר גדעון רוס. האוסף כולל תיעוד של חלק מעבודותיו של האומן במדיה דיגיטלית, גזרי קריקטורות מהעיתונות הישראלית וספרו 'UNSCOP' [ועדה שמונתה בידי העצרת הכללית של האו"ם ועל פי המלצתה הוחלט בכ"ט בנובמבר 1947 על חלוקת ארץ ישראל] ובו רישומיו בעת שליווה את הועדה בביקורה בארץ.

    דני לוסיאן לבקובי

    תרומת אלמנתו הגב' שרה לבקוביץ. האוסף כולל קריקטורות מקוריות, איורים וכמו כן חומרים דיגיטליים מעבודותיו לעיתון 'קול העם', לסיפורי ב'קול העם לילדים' ולתעמולת בחירות ואחרת למק"י.

    מאגר דיגיטלי

    אמנים רבים יוצרים כיום קריקטורות במדיה דיגיטלית. אחת ממטרות הארכיון ליצור מאגר המתעדכן ומאפשר נגישות לחומרים מההווה ולא רק מהעבר. אנו שמחים שרבים מהאמנים המפרסמים בעיתונות של זמננו מעבירים חומרים גם לפרסום במדור 'הקריקטורה היומית' באתר המוזיאון. אומנים כיונתן וקסמן, ניסים חזקיהו, שלמה כהן, מושיק לין, גיא מורד, יותם פישביין, שי צ'רקה, מישל קישקה ואור רייכרט .

    אנו פונים ליוצרים להעביר לארכיון חומרים למאגר הדיגיטלי.
    הארכיון מקפיד ומחויב לחוק זכויות יוצרים ולא יעשה שימוש בעבודות מחוץ למוזיאון ללא אישור בעל זכויות היוצרים

    אוסף יעקב הורביץ – קריקטורות בעיתונות הישראלית

    אוסף הורביץ מכיל קריקטורות שהתפרסמו בעיתונות היומית בין השנים 1958-1995. ייחודו של האוסף הוא בכך שמר הורביץ נהג לגזור מהעיתונים שהגיעו לקיבוץ את הקריקטורות ולסדרם לפי שנה, חודש ויום. לקריקטורות רבות הוסיף הורוביץ את קטע העיתון הקושר אותה לאירוע, תאריך הופעתה וזיהוי שמות האנשים המופיעים בה.

    כשנשאל יעקב הורביץ מדוע אסף קריקטורות, השיב:
    "מילדותי אהבתי את הקריקטורות של אריה נבון ועד עצם היום הזה {2008] אני זוכר את הקריקטורה הראשונה שלו שראיתי אי אז בשנות השלושים. אני זוכר היטב שהקריקטורות האלו הסבירו לי את המאורעות הרבה יותר טוב מהמאמרים הפוליטיים הכבדים והמשעממים".

    אוסף נח גרוס – אוסף קומיקס אמריקאי

    תרומת האספן נח גרוס. האוסף כולל בעיקר ספרים, חוברות וכתבי עת בנושא הקומיקס האמריקאי. בין הספרים ניתן למצוא כאלה שיצאו לאור במאה ה-19 ומחצית הראשונה של המאה ה-20. כמו כן כולל האוסף עמודי קומיקס שהופיעו בעיתונות היומית בארה"ב וגלויות המאוירות בקריקטורות אמריקאיות מתחילת המאה ה-20.
    "מששמעתי על יסוד מוזיאון הקומיקס, התרגשתי מאוד, מוזיאון מסוג זה היה בחזוני וממשאלות ליבי שנים רבות. היה ברור לי שארצה לעזור בצורה כלשהי לקידום המוסד החשוב הזה, ביודעי כמה הנאה ואושר הקומיקס הסבו לי בין אם בקריאתם ובין אם בתהליך האיסוף שלהם." נח גרוס 2009

    אוסף חפצים

    תרומת גב' רחל ניימן . בנוסף לקריקטורות בדו מימד מתקבלים בארכיון חפצים שונים וביניהם: בובות, מגנטים, תקליטים, ספלים ועוד…קריקטורות וקומיקס למבוגרים ולילדים צוירו, הודפסו, נגזרו, פוסלו על גבי סוגים שונים של חומרים, שגרתיים ולא שגרתיים אנחנו נשמח לאסוף גם אותם בעזרתכם.

    קריקטורה בכרזות

    באוסף הכרזות ניתן למצוא קריקטורות המופיעות בכרזות שהוצאו לאור ע"י משרדי ממשלה וגופי ציבור אחרים. כרזות בנושאי תיאטרון ותערוכות קריקטורה וקומיקס בארץ ובחו"ל. בין הכרזות ניתן למצוא קריקטורות של זאב, מישל קישקה ואחרים…

     

    מלבד האוספים הנ"ל התקבלו בארכיון אוספים וחומרים שונים ואנו מודים לכל אחד מהאנשים שבחר להפקיד בידינו ולהעשיר את אוספי הארכיון. מאז הקמתו של המוזיאון התקבלו בין השאר כרכים של חוברות 'דבר לילדים' ומשמר לילדים' משנות ה-30 עד שנות ה-50 שנתרמו ע"י דן פתיר. ספרי קריקטורות וקומיקס שנתרמו ע"י מישל קישקה מספרייתו הפרטית. חוברות קומיקס וביניהן, 'פופאי' ו'טרזן' שנתרמו ע"י חוקר הקומיקס אלי אשד. דן אלמגור העביר למוזיאון גזרי קריקטורות מן העיתונות שנהג לאוסף לאורך שנים, ובנוסף התקבלו אצלנו מספר תרומות בעילום שם. לכולם תודה!