מלחמת העולם הראשונה
ב- 28 ביוני ציין העולם 100 שנה לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, מלחמה שהביאה מוות, הרס וסבל אנושי בממדים שלא נודעו בתולדות האנושות. בארבע וחצי השנים הנוראות האלו פעלו עשרות קריקטוריסטים (אנציקלופדיה ספרטקוס מונה 90 אמנים), חלקם מטעם השלטונות, חלקם – באופן עצמאי. חמישה הספרים המובאים כאן משקפים מניעים שונים של הקריקטוריסטים ומעידים על העוצמה הגלומה בהומור ובסאטירה.
Kleine Bilder aus Grosser Zeit
שם הוצאה: Thomas Theodor Heine
Simpiciffimus 1917
אוסף אביהו אגוזי
"תמונות קטנות מתקופה גדולה"- זו הכותרת שנתן האמן לספרו על המלחמה הגדולה, כפי שנקראה אז מלחמת העולם הראשונה. היינה תאר סצנות בעורף בגרמניה – רעב, חלוקת מזון, קבורת חללים.
היינה (1867-1948) היה מאייר של כתב העת הסאטירי הגרמני הנודע Simplicissimus. ביקורת שלו על בית המלוכה הביאה למאסרו של המו"ל ושל היינה ב- 1898.
עם עליית הנאצים לשלטון ב-1933, ברח היינה לפראג ומשם לאוסלו ומשם לשטוקהולם.
Schmidt the Spy and His Messages to Berlin : 24 Humourous Drawings
המרגל שמידט והדיווחים שלו לברלין מאת אלפרד ליט .
שם הוצאה: 'London Opinion' שנת הוצאה משוערת 1917
מאוסף אביהו אגוזי
Alfred Leete (1882-1933) היה גרפיקאי וקריקטוריסט מצליח באנגליה. עבודתו המפורסמת ביותר הייתה השער של London Opinion ב- 5 בספטמבר 1914, שהפך לפוסטר הידוע של המלחמה הגדולה. בפוסטר נראה שר המלחמה לורד קיטצ'נר דוחף את אצבעו אל פני הצופה. הטקסט: "הוא רוצה אותך. הצטרף לצבא של ארצך. אלוהים ינצור את המלך".
הבהלה מריגול גרמני בבריטניה התחילה בראשית המאה ה-20, כעשר שנים לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה (שנקראה אז המלחמה הגדולה). בתחילת המלחמה, ב-1914, התחיל כתב העת רב ההשפעה London Opinion לפרסם את הקריקטורות על המרגל "שמידט", שצייר אלפרד ליט. שמידט מופיע בכל קריקטורה בתחפושת מגוחכת, כשהוא מפרש באופן שגוי את הסצנות המתגלות לעיניו. הדיווחים המוטעים, שהוא שולח לשלטונות בברלין, מופיעים פה בגרשיים.
Als der Grossvater auf die Grossmutter
Paul Flora
שם הוצאה: Diogenes 1971
מאוסף אברהם קדרון
פאול פלורה (1922-2009), קריקטוריסט אוסטרי שעבד עבור העיתונים הבריטיים The Times, The Observer והעיתון הגרמני Die Zeit. בספר זה הוא מקדיש פרק אחד למלחמה הגדולה – פרק על ריגול. זהו נושא שמזמין גיחוך לא בגלל מעשיהם של המרגלים עצמם -הפועלים בתחום החשאי הנעלם מעינינו – אלא בגלל הייצוג של מעלליהם על מסך הקולנוע. פלורה בונה על הדימויים שיש לנו מן הסרטים.
Best Fragments from France
Bruce Bairnsfather
שם ההוצאה: Phin Publishing 1973
אוסף אביהו אגוזי
"רסיסים מצרפת" היתה סדרה של קריקטורות שהופיעה במלחמת העולם הראשונה בעיתון הבריטי Bystander. אלו היו רשמים מהחזית ממש – בחפירות תחת אש – של קריקטוריסט/קצין. Bairnsfather (1887-1959), יצר את הדמות הידועה Old Bill, שהפכה לאב-טיפוס של החייל הבריטי במלחמה הגדולה – טוראי בגיל העמידה, שפם גדול, מעשן מקטרת, שמגלה קור רוח וכושר עמידה בכל נוראות המלחמה. ב-1917 הועלה על הבמה בלונדון מחזמר על דמותו ומאוחר יותר עובד המחזה לשני סרטים. במלחמת העולם השנייה לא הועסק Bairnsfather ע"י הבריטים אלא ע"י הצבא האמריקאי, כקריקטוריסט רשמי.
Private Memoirs of a Black Marketeer
Marcel Arnac
שם ההוצאה: Nalden Publications 1939
אוסף אביהו אגוזי
בכל המלחמות עוסקים קריקטוריסטים בעורף האזרחי. מרסל ארנאק (1885-1931), קריקטוריסט צרפתי, בחר להתמקד באחת התופעות הירודות ביותר מבחינה מוסרית: השוק השחור. "זכרונות של ספסר" נותן תמונה מבודחת על המתעשרים במלחמה.