רכישת כרטיסים

הזמנת סיור פרטי

    אוסף קטעי קריקטורה מן העיתונות

    בארכיון הדיגיטלי של המוזיאון יש אוסף של קריקטורות פוליטיות של יוסף רוס ( 1911-1991), אמן הולנדי שעלה ארצה ב-1935.

    בשולי הקריקטורה המקורית כתובות בכתב יד הוראות משלוח לעיתון והנחיות לדפוס. לפעמים כתב רוס בעיפרון כתובית עבור סדר הדפוס. אולם המרכיב החיוני ביותר במידע על הקריקטורה – התאריך – חסר ברוב המקרים.

    התאריך הוא המפתח להבנת הרקע החברתי, הפוליטי או הכלכלי של הקריקטורה. בדיקת האירועים שהתרחשו 24 שעות לפני ציור הקריקטורה, יכולה לסייע בפענוח המשמעות שלה.

    התמזל מזלנו ומשפחת רוס הפקידה בארכיון 8 אלבומים של גזרי עיתונים, שבהם מודפסות קריקטורות ודיוקנים הומוריסטיים של רוס – כל אחד נושא תאריך ואת שם העיתון. קיבלנו איפא, מפתח להבנת מאות קריקטורות, שהופיעו בעיתונים בארץ, בהולנד, בבלגיה ובגרמניה משנות ה30 ועד ה-60 של המאה שעברה.

    כאשר עברנו על האלבומים הופתענו לגלות סדרה של קריקטורות "יוסף רוס מבקר חברי כנסת בפגרא" [כך כתוב] שהופיעה ב"אשמרת" ב- 1949. רוס אהב להכניס מדי פעם את דמותו לתוך סצנה. כך למשל, הוא צייר את עצמו מראיין את שר המושבות הבריטי על יציאת הצבא מארץ ישראל (אין לנו ראיות שאכן התקיים ראיון כזה). בסדרה הזו משחק יוסף רוס תפקיד מרכזי בביקורים, שהם בוודאי פרי דימיונו.

    עוד הפתעה, היו רצועות קומיקס שהופיעו ב-1950 בעיתון של עולי מרכז אירופה MB"". גיבור הקומיקס, ד"ר קלוגר, מופיע במסיבת עיתונאים ברצועה אחת, לומד את אינדקס יוקר המחיה ברצועה שנייה, וברצועה השלישית שומע ברדיו את הודעת משרד האספקה על חלוקת מזון תמורת תלושים, כפי שהיה נהוג במשטר הצנע. גם הקומיקס לא נמצאים באוסף המקור.

    ולבסוף, רוס נתן לנו בונוס: על יד קריקטורות אחדות הוא רשם בכתב ידו, באנגלית או בגרמנית, הערות שעשויות לסייע להבנתן. זו איננה פרשנות של חוקרים אלא עדות של היוצר עצמו.

    3/11/1949, פורסם ב"אשמורת", עיתון המשמרת הצעירה של מפא"י

    3/11/1949, פורסם ב"אשמורת", עיתון המשמרת הצעירה של מפא"י

    20/10/1949, פורסם ב"אשמורת", עיתון המשמרת הצעירה של מפא"י

    20/10/1949, פורסם ב"אשמורת", עיתון המשמרת הצעירה של מפא"י

    3/3/1950, פורסם בעיתון של עולי מרכז אירופה "MB"

    17/2/1950, פורסם בעיתון של עולי מרכז אירופה "MB"

    14/4/1950, פורסם בעיתון של עולי מרכז אירופה "MB"